Friday, October 9, 2009

Interview with www.losseveter.nl

I had an Interview with the track and Field website http://www.losseveter.nl(losseveter/ = loose lace)



een naam die bij menigeen een lampje doet branden maar niet iedereen zal een beeld hebben bij deze atleet. Hij omschrijft zichzelf dan ook wel eens als de meest bekende onbekende atleet. De 22-jarige atleet is sinds 2006 nationaal recordhouder op de 200m bij de junioren A. Feller heeft een aantal mooie prestaties achter zijn naam staan maar schitterde de afgelopen jaren, door blessures, ook vaak in afwezigheid. Tijd om eens wat beter kennis te maken met deze atleet.
In 2003 ging Jerrel Feller in op de uitnodiging van zijn oom Regilio van der Vloot om een training mee te komen doen. Meteen was hij verknocht aan sprinten. Feller voetbalde bij Ado 20 in Heemskerk maar liet het voetballen voor wat het was en sloot zich aan bij de groep van Van der Vloot. Binnen twee maanden werd Feller Nederlands kampioen bij de B-junioren.
Een jaar later, als tweede jaars B junior liep Feller al 10″89. In 2006, als tweede jaars junior A liep Feller zijn beste tijd tot nu toe: 10″52. Ook zijn persoonlijk record op de 200m dateert uit 2006: 21″08. ‘Sindsdien heb ik geen progressie geboekt, maar ik ben ook geen enkele winter heel gebleven.’ Feller geeft aan dat hij dit mede als verklaring ziet waardoor zijn tijden niet vooruit zijn gegaan. ‘In de winter wordt de basis gelegd voor de zomer, de inhoud wordt gekweekt.’ Maar ondanks een paar jaren van stagnatie heeft Feller nooit spijt gehad van zijn keuze. ‘Ik heb het voetbal totaal niet gemist. Als je je beste wedstrijd speelt, kun je evengoed nog verliezen. Atletiek is individueel, ik denk dat dat beter bij me past.’
Inmiddels heeft Feller de trainingsgroep van Van der Vloot verlaten en traint hij meerdere dagen in de week bij Wigert Thunissen op Papendal. ‘Van maandag op dinsdag blijf ik op Papendal. Donderdag reis ik er naartoe en zaterdag. Ik train samen met Giovanni Godrington, Gregor van Betuw en Bram Peters.’‘Na het NK senioren in augustus heb ik besloten om over te stappen. Ik heb drie jaar geen progressie geboekt en ben toe aan een nieuwe prikkel. Regilio en ik hebben het er samen over gehad. Hij heeft altijd gezegd: ‘Als je het gevoel hebt dat je vast zit of het is tijd voor iets nieuws, moet je dat doen.’ We hebben het er samen over gehad en hij vindt het niet erg.’
Voor Feller en Thunissen liggen de nodige uitdagingen. Wat verwacht hij van Thunissen? ‘Wigert is professioneel. Ik verwacht meer van mezelf.’ En naast het blessurevrij de winter de komen is er nog het nodige te doen op de baan zelf, want Feller kijkt kritisch naar zijn 100m. ‘Dit jaar heb ik 10″59 op de 100m gelopen. De 100m vind ik lastig om te lopen. Hij is heel specifiek, bijna alles moet kloppen. En dat is moeilijk. Als ik een goede start heb, heb ik de rest minder. Of andersom. Ik moet de formule nog vinden hoe je een goede 100m kunt lopen.’
Feller merkt het verschil al in training en merkt dat hij nog veel kan leren. ‘Vorige week maandag heb ik mijn eerste training bij Wigert gedaan. Vooral de krachttraining is veel op techniek. Ik dacht dat ik al veel wist van krachttraining maar er zaten veel oefeningen bij die ik nog helemaal niet kende. Ik had dan ook sinds tijden weer eens spierpijn. We hebben afgelopen week ook een complexe duurtraining gedaan met 300m / 500m en heuvels.’
Buiten de baan is de toekomst voor Feller nog onzeker. ‘Ik deed communicatie en marketing op de Johan Cruijff Academie, maar dat was het niet helemaal. Wat wil ik nou eigenlijk? Dat ben ik nog aan het uitzoeken. Tot die tijd ben ik fitness-instructeur in Zaandam (16uur per week) bij Fresh fitness.’Met de winter voor de deur komt meteen de vraag naar indoor op. Afgelopen jaar moest hij in door aan zich voorbij laten gaan. Dit jaar hoopt hij wel weer van de partij te zijn. ‘Ik heb afgelopen jaar geen indoor gedaan door een voetblessure. Ik was er drie maanden uit. Komend seizoen wil ik er weer bij zijn. Ik richt me dan op de 200m. Ik hoorde dat die terug komt. De 60m zal voor de snelheid zijn.’
Deze zomer stond hij met het estafetteteam op het EK < 23. In hoeverre speelt de mannenestafette al door zijn hoofd? 'Ik vind nog niet dat ik recht daarop heb. Lindell Phillip en Giovanni hebben sneller gelopen. Ik richt me op mijn eigen vooruitgang en de rest komt vanzelf. Mijn doel is deze winter heel blijven, aan snelheid en inhoud werken en dan wordt mijn 200m vanzelf beter. Het doel is om te proberen het EK in Barcelona te halen. Ik ben drie jaar stil blijven staan. Als ik al die jaren progressie had geboekt , zat ik nu op dat nivo. Ik denk dat het er in zit.'

No comments:

Post a Comment